Sunday 10 February 2013

Rehatkan hati

Alhamdulillah, minggu ni macam2 benda baru yang aku alami. Pengalaman kerja yang baru, mendengar pengalaman hidup orang yang lain. Ada perkara yang menggembirakan, ada juga perkara yg menyedihkan. Tapi, aku rasa minggu ni banyak benda yang menyedihkan dan menyakitkan hati.

Dah seminggu aku kerja dekat Boulevard  Office, dekat Midvalley. Aku kerja sebagai call operator. So, aku nak share sikit la tentang kerja aku ni. Actually aku kerja bukan nk kejar duit sangat, tapi mungkin pengalaman dan softskill yg boleh aku dapat daripada kerja ni. Kena speaking English plak, mula2 rasa susah, tapi fikir benefit yg aku dapat, aku kerja jugak la.

Aku diberi dua projek untuk buat call. Projek pertama berkaitan survey pelanggan Singtel (sebuah syarikat telekomunikasi di Singapore), dan projek kedua adalah survey jugak, tapi survey ni lebih kepada suka rela laa. So probability untuk orang yang aku call tu nk layan aku sangatlah sikit gila.

Mana tak nya, bayangkan tiba2 ada orang call kau, cakap dia nak buat survey mengenai "Penggunaan alatan elektronik dikalangan rakyat Singapore", mungkin sesetengah berkesanggupan nk layan call tu, but mostly akan tak nak.

Cuma, aku sedikit terkilan la, even bagi pihak yang menerima panggilan tu, sekiranya tak mahu membantu aku dalam buat survey, tolak la dengan elok2.

Opssss, lupa pulak, aku call orang SINGAPORE, negara yang maju, minda mereka kan KELAS PERTAMA, memang patut la dapat layanan macam tu.. :)

Mula mula sapa je yang x stress kalau kena reject banyak kali dengan makian, nasib baiklah makian diorang tu dalam bahasa orang sepet, aku x faham. Kerja ni x penat, cuma mental dengan emosi ni penat bersabar. Tapi, dah hari2 kena REJECT dan KENA MAKI, so lama kelamaan aku jadi kebal.

Ok, tu soal kerja, soal daily life aku pun sama. Time kerja pon dah la selalu kene REJECT dengan customer, dalam dunia sebenar pon kena REJECT. Haha, apalah nasib kau man. Mungkin tiada rezeki disitu. Bangun subuh, tengok2 ada mesej yg sangat2 menghancurkan hati aku. Haha, aku mampu menangis jelah time tu. Haish, penyabar betul kau man.

Memang aku rasa minggu ni paling berat pernah aku jalani la dalam hidup. Nak pergi kerja pon xda mood. Kalau campur adukkan hal peribadi dengan kerja, mau aku balas makian customer yang maki aku. Haha! So, aku cuba belajar untuk x campur adukkan hal kerja dengan hal peribadi, alhamdulillah aku dapat tangani. Orang kata, be pro la kan?? Haha So, aku buat keputusan untuk rehatkan jiwa aku dari cintan2 ni. Mungkin 5 tahun, mungkin 4 tahun, atau lama lagi.


Benda gembira pon ada, alhamdulillah. Tapi tu secret la kan :)
Pengalaman yang aku dapat dari kerja mungkin tak banyak, tapi bernilai.






2 comments: