Saturday 2 February 2013

Kelajuan keretapi adalah kelajuan marhaen

KTM tembel!!! KTM lembab!!! KTM lemau!!!


Haaaa, semua istilah yang membawa makna perlahan, yang macam siput, terpaksa dipikul oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). Amboi, jahat betul kita ni, yedak??

Kalau anda bertanyakan saya, for sure saya akan jawab perkara yang sama. Aku ni pengguna KTM sejak aku mula sekolah asrama, every two weeks, aku akan balik ke rumah dengan menaiki kenderaan termulia bagi budak2 sekolah iaitu KTM!!! Sumpah, aku boleh katakan la papan jadual elektronik yang ada distesen stesen keretapi tu semua dusta belaka!! Ataupun kalau anda semua pernah belajar addmath, tajuk (arithmetic progression), aku rasa papan jadual elektronik kat situ semua telah disetkan dengan arithmetic progression. 

Mana tak nya, kalau tulis kat situ waktu ketibaan pukul 9.00, tak datang pon. Lepas tu dia akan tambah masa di papan jadual tu lagi setengah jam, jadi 9.30. Tu pon x datang. Dia tambah lagi waktu ketibaan lagi setengah jam, last2 pukul 10. Tapi yang pukul 10 tu pon bukannya 10 tepat, 10.15!

So kenapa keretapi kita selembab itu??

Ada beberapa sebab yang boleh aku timbulkan berdasarkan pengamatan aku sebagai pengguna KTM sejak dari kecil lagi. Pertama, KTM ni dia kongsi landasan dengan semua keretapi yang ada di Malaysia. Situlah ETS punya jalan, situlah KTM punya jalan, situlah keretapi bawa simen, bawa gula pasir, bawa kontena punya jalan, situlah keretapi yang jalan jauh punya jalan. Senang cerita, kalau LRT tu boleh lalu situ, LRT pon nak disumbatkan sekali dekat landasan yang sama.

Itu mungkin faktor dari segi pengurusan dari pihak KTMB sendiri, tapi ada lagi satu faktor besar yang menambahkan lagi ke"siput"an KTM. Pengguna KTM tu sendiri!!!Dahlah KTM tu slow disebabkan faktor diatas, kita pula sebagai PENUMPANG dan PENGGUNA KTM, menambahkan lagi keadaan jadi parah.

Apasal pulak??

Sikap orang Malaysia bila nak naik keretapi, pergghhhh, macam nak pergi perang la aku tengok. Baik makcik ke, dengan beg2 shopping kiri kanan, depan belakang, sanggup melawan arus orang yang nak keluar keretapi. Apa ke BIJAK tindakan sebegitu??? Ada pulak satu puak ni, setiap masa nak cepat je kerja dia, baik memandu kereta (puak ni suka sangat potong que), nak naik keretapi, sama je, mesti dia dulu. Dalam kepala dia, aku dulu, aku dulu, aku dulu aku dulu.

Cuba belajar untuk beri keutamaan kepada orang yang ingin keluar dari tren terlebih dahulu. Caranya, berdiri di sebelah pintu, BUKAN DI TENGAH TENGAH PINTU.

Yang perangai nak masuk tren macam orang nak terberak tu satu, yang nak keluar dari tren ni pon satu. Dah tahu nak keluar tren, susah sangat ke untuk berdiri siap2, angkat beg kalau ada bawa beg sebelum tiba di stesen yang nk kita turun. Susah sangat?? 

Yang ada dalam tren ni pon satu, susah sangat ke nak bagi laluan atau buat satu laluan bagi memudahkan orang yang berada di tengah tren untuk lalu dan keluar dengan mudah?? 

Ni tak, bila dah sampai stesen, barulah terhegeh hegeh angkat beg, baru terhegeh hegeh nak bangun, lepas tu mula lah dok langgar orang sana sini, dok tersepit sana sini. See, kita sendiri yang menyusahkan keadaan. 


Sebenarnya, bukan keretapi je yang lembab, eskalator yang ada di shopping mall, bangunan2 pejabat, semuanya PERLAHAN!

Cuba fikirkan balik, adakah eskalator itu dicipta supaya orang yang malas untuk menggunakan tangga, hanya perlu berdiri diatasnya, membiarkan eskalator itu membawa badan kita yang berat dengan lemak tu??? Atau eskalator itu dicipta untuk melajukan pergerakan orang ketika menaiki tangga (kita bergerak dan dalam masa yang sama tangga pun bergerak). Kalau dah malas sangat nak panjat eskalator tu, nak  berdiri je, tolonglah berdiri di sebelah kiri agar orang lain yang ingin cepat atau dalam erti kata lain, orang yang menggunakan eskalator dengan cara yang betul (panjat eskalator semasa eskalator sedang bergerak) lalu dengan mudah.

Always use our brain in all our actions :)





1 comment: