Wednesday 13 February 2013

Tradisi yang kuno itu teruk sangat ke?



Sambungan daripada artikel yg lepas,  ada satu hari ni, lepas aku aku balik dari kerja, aku dgn member2 kerja aku yang lain lepak dekat mamak untuk makan malam. So, masa kami tengah menjamu selera, datanglah seorang pakcik. Pakcik ni memang dah familiar lah dengan budak2 IBT sebab dia jual nasi lemak dekat depan kondo kediaman student IBT ni.

Jadi aku ingat nak share sikit apa yang pakcik tu borak dengan kami masa kami tengah makan. Pakcik tu share pengalaman hidup dia sejak dari lepas sekolah sampailah dia jual nasi lemak.

Betullah orang kata, dont judge a person by their appearance. Macam kebanyakan penjual nasi lemak yang anda semua pernah nampak, sama juga dengan pakcik tu. Simple, memang sesuai dengan watak seorang penjual nasi lemak. Tapi, sapa tahu dia belajar sampai master?? haha

Tapi aku nak tekankan satu point yang pakcik tu share dekat aku iaitu pasal perkahwinan. Ala korang, pasal kawin je laju je kan?? Mulalah merembes rembes hormon korang.. Haha

Kang kalau share semua benda yang pakcik tu cerita dekat aku, x larat pulak kome nak membaca nanti. Mana tak nya, aku yang dengar pakcik tu borak pon boleh nk terlelap. Haha, yela, mungkin sebab letih, baru balik kerja satu, tapi mungkin panjang sangat.

Anyway, aku mula fikir balik apa yang pakcik tu borak pasal kahwin, dan aku mula bersetuju dengan apa yang dia katakan. So aku akan kongsikan antara isi2 perbualan pakcik tu mengenai perkahwinan.

Kalau nak kahwin, biarlah mak kita yang carikan calonnya. Mungkin benda ni nampak sangat "LAME" dan KUNO, tapi inilah yang terbaik buat kita. Berkerut jugak dahi aku bila dia cakap macam tu, agak kurang setuju disitu. Tapi setelah dengar penjelasan lanjut dari pakcik tu, aku mula setuju dan buat aku berfikir panjang.

Senang je explaination dia. Mak mana nak bagi anak dia kahwin dengan pelacur?? Takkan lah mak kita akan cakap macam ni, contohnya "Mat, kau kahwin je la dengan Leha tu (pelacur), xpa, kau tarbiyah la dia nanti, elok lah dia tu bila jadi isteri kau nanti." 

Dan mak mana jugak nak kasi anak dia bini atau suami yang huduh paras rupanya. Even mak kita pon x nak menantu yang huduh, yedak? Haha

Dan paling penting, bila seorang anak minta mak dia pilihkan calon suami atau isteri buat dia, pastinya mak kita akan terharu.

Kenapa?

Apabila seseorang anak memberi kepercayaan kepada ibunya untuk memilih calon isteri atau suami bagi dia, itu merupakan SATU PENGHORMATAN bagi seorang ibu. Bayangkan je la dalam era macam ni, mana ada anak yang nk mak dia carikan calon untuk mereka, yedak?

Jadi, seperti yang aku cakapkan tadi, bila ibu kita rasa diberi penghormatan untuk dia memilihkan calon untuk kita, PASTINYA dia akan memilih yang TERBAIK untuk kita, yedak??

So, kalau korang tanya aku macam mana pulak??
Senang je, aku ni jenis yang x cerewet sangat. Aku mungkin bagi mak aku pilihkan, tapi, kalau aku dah jumpa yang aku sendiri berkenan awal dari mak aku, aku kawin dulu la kot. Haha

Jadi, jangan anggap sesuatu tradisi itu kuno dan x relevan. Tak dapat dinafikan ada banyak tradisi yang x relevan dengan dunia sekarang, tapi x dapat dinafikan juga ada tradisi yang relevan bila kita fikirkan balik.



No comments:

Post a Comment