Wednesday 16 January 2013

ホモ°サピエンス (homosapien)

Baru baru ni, aku baru habiskan satu bab mengenai teori Darwin, pasal evolution manusia daripada beruk. Hahaha, of course la aku tak percaya benda mengarut ni. Disebabkan aku x faham satu habuk teori dia dalam bahasa jepun, so aku pon malas nk buat satu pon kerja rumah pasal bab ni.

Tapi, bukan tu aku nak bagitahu, aku nak bagitahu cara kita menerima pembelajaran tersebut. Ok, untuk pengetahuan anda, teori Darwin ni memang dipercayai oleh orang jepun, dan kalau x silap aku la, teori Darwin ni ada dalam 教育 (kurikulum) diorang. *kalau salah tegurlah aku :)

Anyway, pointnya, pemikiran dan jiwa orang jepun ni telah didoktorinkan dengan agenda2 dan teori2 sebegitu sebab orang jepun SANGAT MENGKAGUMI SAINS. WTH???


Cuma aku rasa sangat pelik dengan sikap kawan2 sekelas aku yang lain. Classmate aku semua budak melayu dan beragama Islam, dan aku percaya diorang x akan percaya mengenai teori Darwin ni.

Budak2 kelas aku ni bukan kemain membantah teori Darwin, berkeras macam nk terberak la, berhujah bahawa MANUSIA ITU DICIPTA DARIPADA TANAH, BUKANNYA MONYET DAN RAKAN2. Malah ada sebahagian daripada diorang ni kan, kononnya Islamic sikit lah kan, dok geleng2, dok ketawa2 time sensei aku ajar bab ni.

Tapi.........

Kalaulah sensei aku masa tu minta bukti yang manusia ini dicipta dari tanah, adakah kawan2 aku yang berhujah macam nk terberak ni tadi dapat menghuraikan persoalan sensei aku?? Aku x yakin yang diorang boleh jawab. Even aku sendiri pon kalau diminta buat prove, aku sendiri x dapat nk buat. 

Aku kesal sebenarnya dengan sikap member2 aku ni, sebab diorang ni seolah olah memperlekehkan apa yang sensei ajar. Aku bukan nak menyebelahi sensei, cuma aku malu dengan sikap kita, ORANG ISLAM, sebab memperlekehkan orang lain kerana PERBEZAAN FAHAMAN atau KEPERCAYAAN. Adakah itu yang diajarkan oleh Islam??

Kalaulah korang pernah tengok satu movie ni, title dia Kingdom of Heaven, dalam movie ni, ada part yang menunjukkan sikap Sultan Salahuddin terhadap orang Kristian, dia masuk kedalam satu gereja, dilantainya ada lambang salib, tapi Sultan Salahuddin x pijak, dia elak lambang salib tu, lalu di sebelahnya. See, simple je, tp ia bawa satu makna yang besar disebaliknya.





Janganlah kerana sikap kita, orang kafir memandang Islam ini satu agama yang tiada adab. Kita tak boleh salahkan 100% orang jepun yang seperti sensei aku tadi, seperti yang aku cakap awal2 tadi, diorang telah didedahkan dengan benda2 sebegitu sejak kecil lagi. So, dalam kita menolak yang batil, menegakkan yang hak, jangalah sampai kita berbogel!! Kalau x setuju atau x percaya dengan teori Darwin, kita hormat pandangan dan kepercayaan mereka, kalau kita mampu membidas hujah mereka, bidaslah dengan cara yang BERHEMAH, dan PASTIKAN KTA ADA ILMU YANG MANTAP, takut2 kita pula yang terperangkap nanti :)

1 comment:

  1. joshua yg chrstian yg dah di-baptise pon bantah gila gila expecially waktu kondo ajar lol

    ReplyDelete