Friday 18 January 2013

We learn to be a slave



Entry kali ini aku fokuskan untuk student2 yang amik aliran sains tulen.






"Besar nanti saya nk jadi Engineer, besar nanti saya nak jadi Doktor, besar nanti saya nk jadi Polis........."



Bila baca dialog di atas, apa yang anda semua fikir???

Ok, ini pula apa yang saya fikir.

Kalau kita nak jumpa budak2 yang cakap "Besar nanti saya nak jadi GURU, saya nak jadi PERDANA MENTERI, saya nak jadi MUFTI, saya nak jadi PENGARAH sesebuah syarikat....", fuuuhh, punyalah ciput. Yedak??

Normal lah kan kalau budak yang bercita cita nk jadi Guru, PM dan seangkatan dengannya bilangan mereka sangat sedikit. Tapi, betulkah fenomena atau trend sebegini normal atau sebab kita telah dididik dan minda masyarakat kita telah DISISTEMKAN sebegitu??

Haaaa, inilah point aku nak sampaikan.

Sebelum aku meneruskan perbincangan ini dengan lebih lanjut, aku nak bagitahu yang aku bukannya nak mengkritik mana mana pihak, bukan nk menghina atau menyentuh sensitiviti mana2 pihak, cuma kita belajar dari kesilapan dan sejarah agar kita jadi umat yang lebih baik di masa akan datang. :)

Baiklah, kita berbalik kepada tajuk, "WE LEARN TO BE SLAVE", nampak macam tak ada kaitan dengan apa yang aku cakap tadi. Actually sangat berkait rapat.

Kenapa??

Ok, kita lihat sistem pendidikan di negara kita, aku nak fokuskan PMR dan SPM. Di Malaysia, ada beberapa aliran yang disediakan bagi pelajar pelajar di Malaysia, selalunya pilihan dibuat selepas peperiksaan PMR. 

Pelajar pelajar yang cemerlang dalam PMR, kebiasaannya akan dinasihatkan untuk mengambil aliran SAINS TULEN, manakala yang kureeennnnggg sikit tu dinasihatkan untuk ambil aliran SAINS SOSIAL. Bukan sebab cikgu2 ni bias atau pilih kasih, tapi disebabkan aliran sains tulen tu susah dan requirement untuk ambil sains tulen lebih tinggi berbanding aliran yang lain.

So, apa significant dia??

Dari sini kita akan nampak perpecahan dua kelompok. Semasa zaman persekolahan, perbezaan dua kelompok ini memang tak nampak sangat, tapi ia akan nampak bila dua kelompok ini sudah menceburi bidang pekerjaan, dan menjebakkan diri sepenuhnya di dalam masyarakat sebagai orang dewasa.

So, apa salahnya??

Pelajar pelajar yang mengambil aliran sains tulen, kebiasaanya akan melibatkan diri dalam bidang sains seperti kejuruteraan, kedoktoran, seni bina dan lain lain. Manakala, pelajar pelajar yang mengambil pilihan sains sosial pula, most of them akan melibatkan diri dalam bidang perguruan, penjawat2 awam, dan perkara yang berkaitan dengan pengurusan masyarakat seperti ahli politik dll.

Even budak2 sains tulen yang x berapa nk cemerlang dalam SPM, mereka akan mengambil jalan seperti budak2 sains sosial, seperti apply ke maktab perguruan dll.

Haaaaaa,, nampak tak, inilah masalah nya!!!!

Result gempak, jadi SCIENTIST, ENGINEER, DOCTOR, ARCHITECT, bila result x gempak, jadi CIKGU, PEREKA HIASAN DALAMAN, AHLI POLITIK, PENJAWAT2 AWAM. Kitaran ini sememangnya tidak sihat, sebab apa, ramai golongan yang kurang bernasib baik ini mentadbir masyarakat, MANAKALA golongan cerdik pandai ini pula bekerja dibawah JAJAHAN golongan yang kurang bernasib baik ini. 

Satu lagi masalah dan kesilapan kita, guru guru kebanyakannya adalah dari golongan yg kurang bernasib baik, bahkan ia sudah menjadi satu TREND, x lepas SPM, masuk maktab perguruan. Guru guru yang mendidik anak bangsa inilah yang sepatutnya dimonopoli oleh budak2 yang cemerlang result SPM.

Pelajar2 universiti yang mengambil aliran sains selalunya akan berfikir sebegini "Urm, bila dah graduate nanti, nak KERJA DEKAT SYARIKAT MANA YA?" 

Sebaliknya, pelajar2 universiti yang mengambil aliran sains sosial, mereka pula akan berfikir begini "Lepas graduate nanti, aku nak BUKA BISNES / SYARIKAT APA YA?"

Kita pon boleh lihat perbezaan bidang kerja yang berkaitan dengan sains tulen dan sains sosial, mana satu yang bekerja macam nak terberak?? Tiap2 hari mengambil risiko keguguran rambut memikirkan tentang kerja!!


So, point yang terakhir dan merupakan teras mesej kali ini, KITA PERLU TAHU APA MATLAMAT DALAM KITA BELAJAR, APA SUMBANGAN KITA SESUDAH BELAJAR, dan yang paling penting, NAWAITU KITA PASTIKAN HANYA UNTUK ALLAH YANG SATU, UNTUK AGAMA, BANGSA DAN NEGARA, tak kiralah kita ni budak sains sosial atau sains tulen :)


















No comments:

Post a Comment